torsdag 22 januari 2009

Kulturkaramell

Det känns som att jag suger på en god kulturkaramell som aldrig tar slut. Mycket kultur hela tiden.

På fredag börjar filmfestivalen. Tänkte se Roy Anderssons kortfilmer, funderar på Filmen som jag inte vill prata om, kanske Stormen för att få se Maia Hirasawa framföra sitt ledmotiv live och kanske Patrik 1,5. Och så vill jag se en stumfilm med levande orkester också, men jag har hittills inte hittat någon i programmet.

Förra veckan var jag och Albin och lyssnade på Göteborgssymfonikerna på Konserthuset. En spännande upplevelse och jag kunde inte låta bli att fnissa för alla såg så roliga ut när de levde sig in i musiken, särskilt dirigenten som måste vara en otroligt stor känslomänniska. Jag funderade över om man recenserar klassisk livemusik och isf hur gör man? "Ja, det var ju en person som hostade mitt i fjärde symfonin men för övrigt rent och snyggt", eller vaddå? Vet du?

Jag har även varit på P3-guldseminarier och skrivit om till Groove, ska så småningom ut på hemsidan. Fastnade för seminariet om låtskrivande med Anna Ternheim och Annika Norlin. Måste allt vara sant? Annika Norlin berättade roliga historier om folk som klagat på att det inte alls finns några tåg i Arjeplog när hon sjunger det i låten med samma namn och om folk som trott att låten Anna handlar om ett missfall och en abort när den i själva verket handlar om ett förhållande som sprack.

Det ska bli spännande att se vad jag åstadkommer när jag ska försöka mig på att skriva en låttext och Albin ska tonsätta den. Jag undrar om allt jag skriver kommer att vara "sant". Vad som nu är sant?

Ikväll börjar min kvällskurs: Våra liv och berättelser. Har varit och gått vilse på stadsbibblan och letat böcker idag, fick tag på tre stycken iaf. Hade bestämt mig för att försöka hitta dem själv, men till slut gav jag upp och gick och frågade om hjälp. Att det ska behöva vara så svårt att hitta på bibliotek. Det finns många fördelar med stora bibliotek men det finns många nackdelar också, de är fööör stora helt enkelt.

3 kommentarer:

Unknown sa...

nej jag ska inte resa nånstans, men sara kanske ska hälsa på mig:)
nu tycker jag att du bloggar lite dåligt för övrigt!! :)

Unknown sa...

CAMMIIIS! nu får du blogga!! en månad sen ju!

Anonym sa...

Vad alla är på mig om att blogga! Har lagt den lite på is ett tag känner jag...att blogga är nog inte riktigt min grej, trots allt, men jag gör små tappra försök :) får se om den vill komma igång nån gång igen, nån gång när jag har mkt tid o alldeles för lite göra, just nu har jag alldeles för mkt att göra för att ha tid att blogga. Detta var mitt försvarstal.