torsdag 1 januari 2009

Gott nytt 2009

Idag, den första januari år 2009, inleder jag min interaktiva stickning av bloggen En stickad kulturkofta. Jag hoppas att det ska bli en blogg som både tipsar om, recenserar och problematiserar olika former av kultur. Eftersom jag kommer att göra 8 veckors praktik på musiktidningen Groove med start 7 januari så kan bloggen komma att handla mycket om musik i början. Eftersom jag bor i Göteborg, från och med fredag så kommer bloggen av naturliga skäl att bli lite göteborgscentrerad.

Först ut kommer en liten kalender med tips om kulturhändelser under januari värda att kolla in:

Januari

17 P3 Guld på Scandinavium i Göteborg
- Jag trallar mer än gärna dit för att få se Håkan Hellström trollbinda göteborgspubliken, Anna Ternheim vara lika mystisk som vanligt, Hello Saferide vara stencool, Timbuktu & Damn! få publiken att gunga, höra Ebbot säga någt roligt när Soundtrack of our lives ska spela, insupa Markus Krunegård-energi vid "Jag är en vampyr" och höra Detektivbyrån plinkeplonka, associera till Amelié från Montmartre och drömma mig bort till Paris.

23 jan- 2 feb Göteborgs filmfestival
- Det här året ska jag försöka se en stumfilm med levande orkester, så som det var förr i tiden.

25 Oasis spelar i Göteborg, den 28 jan i Stockholm
- När ett av britpopens stora under gästar lär det inte gå någon obemärkt förbi.

31 jan-7 juni "Monet, Renoir, Van Gogh, Gaugain- impressionister och postimpressionister, visas på Arken i Köpenhamn"
- Hade varit väldigt kul att gå på, har jag vägarna neråt Skåneland någon gång och får lust att ta en tur över sundet, så kanske, jag är helt impressionistfrälst.

Och så några spännande skivsläpp att kolla in i januari:
21 Laleh
28 Franz Ferdinand
28 A Camp
Frida Hyvönen

Inga kommentarer: